KENANGAN SEMALAM DI KOTA EDINBURGH

Saturday, January 2, 2010



Kota Edinburgh - Istana yang terkenal dengan persembahan Tattoo setiap tahun.

Sabtu, 2hb januari. Jam 5.45 pagi saya sudah tiba di Terminal 2. Penerbangan AK5461 dari Kota Kinabalu ke Johor Bahru jam 6.55am. Seperti biasa kaunter check Air Asia sesak. Tak sangka awal pagi pun ramai orang. Dapat saya perhatikan, warga Malaysia masih tidak berdisplin dalam soal beratur. Menjadikan keadaan lebih tidak teratur. Jam 6.50 baru dapat boarding. delay lagi selama 20 minit. Di Malaysia, bukan semua hargai ketepatan masa.


Saya teringat Edinburgh, Scotland. Pengalaman singkat 4 tahun di negeri “poison dwarf” itu mengajar saya erti sopan santun dan displin. 20 tahun sudah berlalu namun kenangan manis tidak mudah di lupakan. Saya tinggal di kota Edinburgh dari tahun 1990 hingga akhir tahun 1994. Dimana-mana sahaja warganya sentiasa berbaris dan beratur dengan tertib. Menunggu bas atau teksi, bayar minyak, bank, pejabat pos dan sebagainya.

Ketika berkerja di sebuah restoran, pekerja-pekerja amat menepati masa. Saya juga mesti berada di belakang bar tepat jam 5 petang. Jika lambat 5 minit sekalipun, bos akan beri amaran keras. Semua hargai masa dan mereka membudayakan pentingnya masa.

Warga emas Scottish sentiasa menggunakan ayat yang sopan seperti “How are you doing son” atau “love” atau “dear” dan bahasa-bahasa yang manis didengar. Jarang sekali bahasa kasar keluar dari mulut mereka. Mereka juga amat menghormati orang dari luar seperti dari Malaysia dan Jepun. Tapi kurang senang dengan rakyat dari India, Pakistan dan Bangladesh.

Warga Scot anggap rakyat Pakistan, India dan Bangla golongan pendatang "parasit". Mereka datang untuk mencari kekayaan dan “menipu” negara mereka dengan menuntut berbagai-bagai “benefit”. Memohon child benefit, unemployment benefi, housing benefit dan berbagai lagi kemudahan dari negara mereka. Jika ke Glasgow, jelas penguasaan warga Pakistan. Mereka memiliki kedai dan restoran dan mengekalkan hubungan yang rapat antara mereka.

Memang budaya orang Pakistan mencari peluang sebanyak mungkin jika diberi peluang berbuat demikian. Namun yang jelas bangsa Pakistan mempunyai keazaman yang kuat. Rajin dan berani menghadapi cabaran. Di Sabah kebanyakan perniagaan runcit juga dibolot warga Pakistan.

Saya terlelap seketika. Kenangan tentang Edinburgh seperti satu mimpi. Saya terjaga bila dimaklumkan akan mendarat di Senai sebentar lagi. Saya tenguk jam 9.15pagi. Hanya satu saja pesawat mendarat di Senai airport. Pesawat Air Asia dari KK yang membawa saya dan penumpang yang lain. “jam 11.30 ada satu lagi kapal terbang dari Kuching” kata pemandu teksi ketika menuju ke City Center.

Saya hubungi sahabat saya, Latif Bandi. Dia suruh saya terus ke Zon hotel dikawasan perdagangan bebas Zon. Semua perbelanjaan telah dibereskan. Terima kasih sahabatku. Budi mu akan dikenang juga. Esok pagi saya akan bertolak ke Segamat untuk pelancaran PERTUBUHAN PRIBUMI PERKASA daerah Segamat bersama dengan Dato Ibrahim Ali, Presiden PERKASA Kebangsaan.

1 comments:

bloginformasi January 3, 2010 at 1:45 AM  

Salam tuan, teringin nak sambung Master di Edinburgh tapi sayang result tak cukup 3.0

Mungkin nak buat MSc di Malaysia dulu dan kalau dapat tajaan teringin nak apply University Edinburgh memandangkan ia antara top university di dunia.

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP