28 KERUSI SABAH DAN SARAWAK TIDAK SELAMAT KEPADA BN..

Tuesday, January 10, 2012



Seperti di Semenanjung, BN akan menggunakan strategi politik yang sama di Sabah dan Sarawak. Strategi yang biasa ialah menakut-nakutkan orang Melayu dan bumiputera tentang Ketuanan Melayu yang akan tercabar jika UMNO dan BN kalah kepada PR.

Isu yang kerap dilaungkan ialah DAP akan mengawal kerajaan bukan PKR atau PAS. Jika PR memerintah kedudukan hak istimewa Melayu dan bumiputera yang termaktub dalam Perkara 153 akan terjejas. Kedudukan raja-raja Melayu akan tercemar dan bermacam-macam dakyah untuk mengekalkan sokongan Melayu dan bumiputera! 

Jika BN terus menggunakan strategi yang sama, BN hanya boleh menjamin mempertahankan 14 kerusi parlimen di Sarawak yang diwakili PBB. Manakala 6 kerusi SUPP, 4 SPDP, 6 PRS dimenangi pada PRU 2008 boleh ditawan PR. Kerusi Bandar Kuching  memang milik DAP manakala Sibu ditawan dalam by election pada 2010.

Daripada 31 kerusi parlimen negeri Sarawak, 17 kerusi parlimen  dengan mudah dapat ditawan PR.

Sabah mempunyai 25 kerusi Parlimen. 14 diwakili parti UMNO. 4 UPKO, 3 PBS, 2 SAPP, 1 LDP dan 1 PBRS. Dengan isu kaum dan agama, BN barangkali boleh mempertahankan 14 kerusi yang diwakili UMNO tetapi 11 kerusi lagi boleh ditawan PR dan parti pembangkang lain!

Pada PRU 2008, Sabah dan Sarawak termasuk Labuan menyumbang 55 kerusi kepada BN. Sabah 24, Sarawak 30 dan Labuan 1.

Pada PRU 13, paling banyak kerusi parlimen yang boleh dipertahan BN sejumlah 28 kerusi....

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP