PERARAKAN KUMPULAN KRISTIAN DIHALANG POLIS

Tuesday, January 12, 2010


Menteri yang jaga keselamatan negara mestilah orang yang serius kata-kata dan perwatakan! jangan asyik dengan ayat "Saya tidak akan teragak-agak mengambil tindakan" Buat apa nak teragak-agak, ambil saja tindakan jika ada unsur ancaman terhadap keselamatan negara.

Saya tidak sangka isu kalimah Allah begitu memberi kesan yang mendalam bukan sahaja kepada orang Islam tetapi juga penganut agama KRISTIAN terutama di Sabah. Pada 6hb Januari lalu satu perarakan aman di rancang sekumpulan penganut Kristian di Penampang. Kumpulan itu mendesak Perdana Menteri Dato Seri Mohd Najib menjelaskan bahawa  beliau bukan sahaja pemimpin Melayu dan Islam tetapi juga semua rakyat di Malaysia.

Namun perarakan itu bagaimanapun telah dihalang pihak polis Penampang. Jika barangkali perarakan itu dibenarkan, mungkin banyak insiden yang tidak diduga akan berlaku.


Dalam pertemuan dengan media, pengelola tunjuk perasaan, Ronnie Klassen, juga seorang pemimpin kanan PKR Sabah mempersoalkan keputusan Menteri Dalam Negeri yang membenarkan kumpulan NGO Islam berhimpun di Masjid Kampung Baharu, KL membantah penggunaan kalimah "Allah" oleh akhbar Herald tetapi tidak membenarkan penganut Kristian berarak secara aman. Kenapa ada double standard? soal Ronnie.

Saya fikir dalam hal ini, Ronnie telah salah tafsir kerana sehari sebelum ura-ura tunjuk perasaan dalam Masjid kampung baru dan Masjid Negeri, KPN, dan Menteri Dalam Negeri telah memberi amatan melarang perarakan dan tunjukkan perasaan oleh orang Islam. Namun dalam masa yang sama pihak polis tidak pula boleh melarang umat Islam untuk mengerjakan ibadah Jumaat.

Oleh itu Ronnie tidak boleh anggap sembahyang Jumaat itu telah mendapat permit dan kebenaran daripada Kementerian Dalam Negeri.

Baca seterusnya...http://advocateviews.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP