NEGERI SABAH PALING BANYAK DAPAT PERUNTUKAN. TETAPI......???

Thursday, July 15, 2010

Datuk Seri Najib dan TS Muhyiddin  dengar penjelasan daripada KKLW dan mereka faham.  Rakyat yang didahulukan!!



Tiga paparan menarik untuk rakyat buat penilaian:
_____________________________________________________



Alhamdulillah………..

Zikry menarik nafas. Dia amat gembira dan bersyukur permohonan projek membina dewan serbaguna kampungnya bernilai 200K telah diberi kelulusan.

Ketika berada dalam lif turun dari pejabat KKLW, dia teringat kata-kata anaknya, “yuran sekolah belum bayar ayah”.

Dengan waran kelulusan tersimpan rapi dalam sampul surat berwarna coklat, zikry tersenyum puas. Zikry tidak pernah dapat projek di Sabah sejak beberapa tahun kebelakangan ini kerana jawatannya hanya sekadar Ketua UMNO Cawangan. Yang dapat projek dan keutamaan hanya orang-orang tertentu atau yang berjawatan tinggi dalam parti dan kerajaan.

“Aku boleh tebus rantai isteri yang ku gadai untuk tikit kapal terbang Air Asia ke KL. Aku akan tambah lagi dengan beli rantai baru yang lebih mahal. Aku akan bayar yuran dan peralatan sekolah anak-anak aku, bayar tunggakan kereta, bantu keluarga” bisik hati Zikry.

Esok. Awal pagi Zikry dah sampai di Pejabat Daerah. Zikry rakyat pertama yang sambut DO masuk kebiliknya. Zikry serah surat dari KKLW dengan penuh harapan.

“Pejabat Daerah tidak akan laksanakan projek-projek daripada KKLW tanpa melalui kerajaan negeri berdasarkan surat pekeliling Setiusaha Kerajaan Negeri Sabah”(SKN)

Ayat yang keluar daripada mulut DO itu seperti bom meletup yang bukan sahaja menghancurkan harapan Zikry tetapi harapan anak-anak dan isterinya

-----------------------------------------------------------------------------------
Kira-kira sebulan lalu, dalam satu majlis kenduri kawin di Kampung asal Zikry, saya kebetulan duduk semeja dengan Pegawai Daerah. Saya mohon izin bertanya kisah Zikry.

“Memang benar cerita tu” jawab Pegawai Daerah. Katanya, SKN Negeri Sabah telah edar surat pekeliling kepada semua pejabat daerah. Saya tanya kenapa sampai edar surat pekeliling?

Ketua Pengarah KKLW yang tidak berbincang dengan kerajaan negeri dalam soal perlaksanaan projek di Sabah. Ini masalah teknikal. Kata Pegawai Daerah itu.

“Sebagai pegawai kerajaan, kami serba salah. Saya tidak tahu masalah sebenar tapi saya tidak buat spekulasi kerana saya bukan orang politik. Tapi saya setuju pandangan saudara, akibat krisis ini yang rugi ialah rakyat luar bandar di Sabah” Kata Pegawai Daerah dengan nada serius.

-----------------------------------------------------------------------------------

Apa sebenarnya berlaku? Adakah semata-mata kerana kerajaan negeri tidak diberi "muka"  kerajaan Pusat?Hari ini saya ke Putrajaya untuk mencari jawapan.

Selepas perkenalkan diri, saya dipersilakan duduk dengan sopan.

“Sabah mendapat peruntukan terbesar! Satu pertiga daripada keseluruhan peruntukan KKLW” Pegawai Kanan itu mulakan penjelasan.

“Sebenarnya Cawangan KKLW negeri ditubuhkan disetiap negeri bukan di Sabah sahaja. Semua negeri termasuk di Sarawak, tetapi negeri-negeri lain tidak bantah! Kami di sini terfikir juga mungkin KKLW telah melakukan kesilapan atau ada masalah lain. Jika ini berlaku sudah tentu negeri lain juga membantah! Tetapi hanya Sabah sahaja yang tidak bersetuju”

Sedang pegawai itu asyik beri penjelasan, saya pun mencelah. “Barangkali kerana Sabah adalah fix deposit, pemimpin Sabah tuntut kuasa otonomi untuk mengurus peruntukan kerajaan Pusat?”

Saya juga maklumkan, ada beberapa pemimpin Sabah berpendapat bahawa selepas JPPS (Jabatan Pembangunan Persekutuan Sabah) dimansuh dan digantikan dengan SDO, mereka kurang setuju penubuhan cawangan KKLW negeri.

“Saya faham. Itu isu politik. Kita tak campur. Tetapi kenapa bantah ketika projek tengah rancak dilaksana? Kenapa tidak beri peluang untuk tahun ini Unit KKLW pantau dan laksana projek untuk kepentingan rakyat? Tahun depan boleh bantah dan kita boleh serah semua kepada kerajaan negeri” Jelasnya.

Menurutnya, daripada 6 NKRA, KKLW mencapai KPI yang tertinggi, namun kerana kes di Sabah besar kemungkinan 30% daripada projek-projek luar bandar tidak dapat dilaksanakan dan ini sudah tentu menjejaskan KPI kementerian.

“Tapi isu pokok bukan isu nak kekalkan pencapaian KPI. Kita fikirkan projek pembangunan yang diharapkan rakyat. Sekarang dah bulan Julai. Masa dah suntuk. Pegawai kerajaan akan disalahkan kerana tidak menjalankan tanggungjawab sedangkan kami telah bertungkus lumus untuk pastikan projek-projek luar bandar disegerakan”

“Untuk makluman saudara, PM dan TPM pernah meminta tambahan peruntukan untuk kawasan mereka. Tetapi setelah dijelaskan peruntukan KKLW terhad dan keutamaan di kawasan luar bandar, kedua-dua pemimpin tertinggi itu faham keadaan sebenar. Tetapi pemimpin Sabah, setelah kita beri penjelasan, kenapa perlunya kerjasama daripada KKLW Pusat, pemimpin Sabah seolah-olah tidak mahu faham.” Tegasnya.

“Sekarang Menteri KKLW sudah bertolak ansur dan menyerahkan sebahagian besar projek KKLW kepada SDO (Sabah Development Office) dan KPLB Sabah (Kementerian Pembangunan Luar Bandar) tetapi apa yang berlaku ialah mereka pula pening tidak dapat laksanakan. Ini kerana projek KKLW walaupun nilai projek  rendah, tetapi kuantitinya banyak.”

“Persoalannya, kenapa bantah cawangan KKLW negeri jika KPLB Sabah tidak mampu laksanakan?” Soal pegawai kanan itu.
------------------------------------------------------------------------------------
Sama-sama kita renungkan…..



2 comments:

mrakunman July 15, 2010 at 7:31 AM  

isu besar ni saudara. Gajah sama gajah bertarung pelandok mati di tengah-tengah.. ini pasti ada kaitan dengan perebutan jawatan ketua menteri Sabah.

Anonymous,  July 15, 2010 at 7:25 PM  

Jika benar2 berkhimat untuk kepentingan rakyat.. tidak kira sape dapat projek mcm mana perlaksanaan nya kalau KKLW dan luluskan dan ada peruntukkan sepatutnya di teruskan kenapa banyak sangat'red-tape' kan projek negeri semua orang2 tertentu yg dapat ..sekarang bagi lah peluang sama kancil2 utk dapat projek..

Jangan berulang macam kes MAZU ..disebabkan pertelingkahan orang2 atas ..rakyat yg susah...

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP