UMNO DENGAN MASALAH "MANTAN". ANWAR DILABEL PENGKHIANAT MELAYU DI PERMATANG PASIR

Friday, August 14, 2009





GAMBAR: Anwar Ibrahim. Permatang Pasir adalah kubu peribadi Anwar. Apa juga serangan peribadi keatas beliau hanya akan merugikan BN.







Sejak gagal mempertahan jawatan naib ketua UMNO, sahabat saya tu telah beberapa kali dihubungi dan dipujuk untuk menyertai PKR atau PAS. “Mereka tak macam orang UMNO hantar sms atau kol. Mereka datang ke rumah”.

“Tetapi sampai la ni saya tolak, saya masih sokong UMNO, walaupun saya tak ada jawatan dalam parti. Orang lain saya tak tahu. Tapi ramai yang dah join.” Begitulah cerita kawan saya itu. Sebenarnya ramai “mantan” pemimpin UMNO yang menjadi target PKR dan PAS untuk menyertai parti mereka. Umumnya mantan pemegang jawatan parti atau bekas YB adalah orang-orang yang berpengaruh.

Di permatang Pasir UMNO dijangka berhadapan dengan ramai mantan termasuk DSAI sendiri adalah mantan MP UMNO, mantan Timbalan Presiden UMNO dan mantan Timbalan Perdana Menteri. Bagaimana dengan mantan Adun Permatang Pasir, Dato Ahmad Saad?

Saya kenal Dato Ahmad Saad sebagai seorang pemimpin yang cakap lepas saja. Dia akan cakap apa dia nak cakap. Dulu beliau orang mustahak dan rapat dengan Anwar Ibrahim. Pada pilihan raya 1999, Dato Ahmad Saad gagal pertahan kerusi Permatang Pasir bila kalah kepada calon PAS dengan majority 3,194. Apakah pendirian beliau ketika ini?

Sejak tahun 1999, Permatang Pasir yang termasuk dalam kawasan parlimen Permatang Pauh, menjadi kubu parti pembangkang. Pada pilihan raya 2004, Permatang Pasir dapat dipertahankan PAS dengan majority berkurangan iaitu 679 sahaja. Tetapi majority bertambah kepada 5433 pada pilihan raya umum 2008.

Pada PRK kali ini UMNO di wakili seorang pemimpin muda Rohaizat Othman berhadapan dengan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Salleh Man. Orang baru lawan orang lama. Senario hampir sama dengan Manek Urai. Baru lawan lama. Salleh Man telah beberapa kali bertanding tetapi tidak berjaya menjadi wakil rakyat. Mungkinkah Permatang Pasir membawa tuah kepada Salleh Man?

Saya menjangkakan PRK Permatang Pasir akan terus menjadi medan isu sensasi dan sensitive kedua-dua pihak yang bertanding. Pengundi Melayu akan jadi tumpuan kerana 72% daripada pemilih adalah orang Melayu. 25% adalah pengundi Cina. UMNO dijangka akan terus menggunakan isu Anwar Ibrahim sebagai pengkhianat Melayu.
Tetapi UMNO mestilah berhati-hati dengan isu pengkhianat Melayu. Jangan sampai keris menikam tuan. fikir-fikirkanlah..

1 comments:

anti arak August 15, 2009 at 10:52 PM  

pernahkah saudara mendengar atau mengikuti ceramah dsai di kawasan penempatan cina atau india? saya pernah mendengarnya....

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP