KRISIS POLITIK TRENGGANU. BILA NAK BERAKHIR?

Sunday, August 2, 2009






Kenapa Ahmad Said enggan berdamai?







Dalam majlis kenduri hari jadi Dato Seri Najib di putrajaya, satu pertemuan diadakan dengan 5 orang pemimpin politik dari Terengganu. Krisis politik Terengganu semakin meruncing?

Krisis antara dua kumpulan di negeri itu seperti tiada penghujungnya. Pengerusi perhubungan UMNO yang baru nampaknya tidak mampu mendamaikan kedua-dua kumpulan. Beliau didakwa lebih banyak mendengar pandangan sebelah pihak iaitu pihak yang menyokong Datuk ahmad Said.

Krisis ini semakin gawat sehingga ada khabar angin sejak beberapa minggu lalu mendakwa bahawa beberapa Ahli Dewan Undangan Negeri telah mengadakan pertemuan sulit dengan penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Masalah Terengganu telah bermula tahun lepas bila Tun Abdullah Badawi mengekalkan nama Datuk Seri Idris Jusoh sebagai MB tetapi ditolak oleh pihak Istana yang mahukan Datuk ahmad Said.

Tetapi kumpulan yang menyokong Datuk Seri Idris jusoh sehingga hari ini belum menerima Datuk Ahmad Said. Dalam masa yang sama tidak ada usaha Ahmad Said untuk menarik sokongan kumpulan penentang ini. Beliau sebaliknya menunjukkan preference kepada kumpulan yang menyokongnya dengan memberi jawatan penting dan lain-lain keistimewaan.

Isu terbaru ialah perlantikan pengerusi penyelaras projek yang dipilih MB dari kalangan penyokongnya dikawasan DUN yang tidak menyokong beliau. Kebiasaannya projek-projek dan peruntukan dibawah bidang kuasa ADUN berkenaan telah diambil-alih pengerusi penyelaras.

Bukan itu sahaja kumpulan penentang mendakwa Ahmad Said membentuk kroninya dengan melantik pemandu ambulan dan guru sekolah rendah dari kawasannya sebagai pengarah dalam syarikat kerajaan.

Ahmad Said pula mendakwa kumpulan itu sebagai kumpulan kecewa, tidak menghormati beliau sebagai MB dan enggan berkerjasama dan sewajarnya kumpulan ini dipinggirkan. Ahmad sebenarnya bersikap degil bila arahan Datuk Hishamuddin untuk menukar pegawai kanan yang begitu berpengaruh tidak dipatuhi. Pegawai yang dianggap sebagai MB kedua itu terus kekal dalam jawatannya.

Kumpulan yang mendakwa mendapat sokongan 13 ADUN itu kini mempertimbangkan tiga pilihan. Meletakkan jawatan dan mengosongkan kerusi. Menjadi ADUN bebas atau menerima tawaran dari parti pembangkang. Pakatan Rakyat mempunyai 8 kerusi daripada 32 kerusi DUN dan hanya memerlukan 9 kerusi untuk menjatuhkan kerajaan BN di Terengganu.

Persoalannya kenapakah Ahmad Said terus berkeras dengan prinsipnya yang mungkin akan melemahkan UMNO dan BN di Terengganu? Fikir-fikirkanlah….

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP