HATI GENG 10 MASIH BERBUKU TERHADAP AHMAD SAID YANG AKUR DENGAN KEDUDUKANNYA

Tuesday, April 28, 2009


Oleh Zakaria Bidin

Nampaknya walaupun Negeri Terengganu telah menempatkan Datuk Seri Hishamuddin Hussein sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri, pihak Geng 10 yang dikatakan telah menimbulkan pelbagai karenah mengocak kedudukan menteri besar, Datuk Ahmad Said masih dilihat belum reda lagi.
Masih ada lagi ‘peperangan’ yang terus menerus mengecam Ahmad Said dan orang-orang kanannya termasuk Setiausaha Perhubungan Negeri, Datuk Rosli Md. Hassan yang cuba sedaya upaya mendamaikan keadaan.
Di dalam blog-blog tertentu yang diwujudkan khas untuk terus menyerang Ahmad dan orang-orangnya tanpa henti seolah-olah ada satu rancangan khusus yang diwujudkan untuk memisahkan terus kumpulan yang sepatutnya membantu Hishamuddin menenangkan keadaan politik di sana.
Bahaya di sini adalah dilihat sikap tidak puas hati dari pihak Geng 10 terhadap Ahmad berterusan seolah-olah mahukan Ahmad melepaskan jawatan menteri besarnya dengan kadar segera. Usaha damai yang digerakkan oleh Rosli yang berkapasiti Setiausaha Perhubungan Negeri walaupun disambut oleh mantan menteri besar nampaknya masih dingin.
Memerhatikan keadaan keseluruhan kemelut politik Terengganu ketika ini, semakin jelas Ahmad sedang berdepan dengan satu kumpulan yang sangat bahaya apabila mereka sudah mula ‘main kotor’ dengan melemparkan pelbagai tuduhan tidak berasas mengenai kepimpinan Ahmad yang baru lebih kurang setahun menerajui negeri itu.

Satu perkara yang tidak boleh disangkal ialah Ahmad mendapat kepercayaan Sultan Terengganu untuk menerajui Negeri Terengganu adalah atas kejujuran dan keikhlasannya. Dan nescaya juga atas sifat beliau itulah yang dicemburui oleh Geng 10 lantas bertindak mencemuh Ahmad hingga mengganggu tugas-tugas beliau untuk mengurus negeri dengan tenang.

Tindakan-tindakan Ahmad yang dikatakan telah mengenepikan orang-orang tertentu dalam pentadbirannya tentunya juga mempunyai muslihat yang tidak lain daripada mahu membersihkan pentadbiran sebelum ini mungkin dilihat tidak jujur dan banyak berbau sesuatu kepentingan yang merugikan rakyat.

Daripada kenyataan-kenyataan Ahmad kita boleh menilainya bahawa banyak masa akan terbuang kalau mahu melayan rasa tidak puas hati orang terutama yang sebelum ini sudah puas ‘bermaharajalela’ dalam banyak perkara. Ahmad yang dilihat bagaikan tidak pedulikan apa kata orang yang terkilan adalah satu sikap yang amat terpuji.

Umpamanya seperti ungkitan Ketua Puteri tidak dilantik senator semula adalah satu perkara yang jelas mereka yang pernah merasa nikmat tidak tahu bersyukur. Wajarlah orang seperti ini tidak harus disambung jawatannya kerana terbukti disebalik itu mereka tamakkan jawatan daripada berkhidmat.

Begitu juga mereka tidak menghormati peluang orang lain untuk memberi khidmat. Kalau inilah alasan-alasan mereka yang pernah diberi tempat kemudian diambil orang lain untuk diganti menjadi pekung kepadanya, tiadalah semangat setiakawan seperjuangan dalam parti dan kesetiaan kepada negeri dan negara.

Ahmad yang sebelum ini memegang jawatan ketua perhubungan negeri pun tidak mengungkit apa-apa, malah menerima baik kehadiran Hishamuddin menjadi bosnya di peringkat negeri. Begitulah sepatutnya orang lain rasa apabila mereka bukan lagi jadi apa yang mereka pernah jadi.

Bersenget hati kepada pucuk pimpinan adalah bersenget dalam perjuangan mereka. Hendaknya mereka yang menentang sedarlah dari mana mereka datang dan ukurlah diri mereka apakah mereka rasa satu kerugian kerana tidak menyokong kepimpinan sekarang ini.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP