INIKAH IMEJ PERDANA MENTERI 1MALAYSIA?

Tuesday, July 21, 2009







Adakah foto rasmi PM menggambarkan Konsep 1Malaysia?







Cerita gambar rasmi PM mulanya keluar dari mulut seorang kawan (bukan Melayu) ketika kami kebetulan berjumpa di salah sebuah pejabat kerajaan di Kota Kinabalu. Pada ketika itu Datuk Seri Abdullah Badawi adalah Perdana Menteri.

“saudara cuba perhatikan gambar rasmi Perdana Menteri” sambil telunjuknya mengarah ke dinding.

“Itu sepatutnya gambar rasmi Presiden UMNO, dengan pakaian lengkap Melayu. Tidak sepatutnya gambar Perdana Menteri Malaysia seperti itu. Dulu gambar Tunku,Tun Razak dan Tun Hussien Onn tidak pakai baju Melayu. Mereka pakai kot dan bersongkok."

“Tetapi bukankah pakaian Melayu adalah pakaian kebangsaan?” Saya memberi jawapan.

“memang betul tetapi janganlah pakaian kebangsaan itu semuanya berciri Melayu. Kaum Cina, India, Kadazan, Bajau, Iban, Dayak juga ada perasaan bila tenguk PM pakai baju semua ciri melayu. Cukuplah dengan bersongkok sahaja. Dulu gambar rasmi Tun Mahathir, songkok pun tiada. Dia pakai kot sahaja. Sebab itu semua kaum di Malaysia sayang Tun Mahathir.”

Renung-renungkanlah…

9 comments:

azreen July 22, 2009 at 12:55 AM  

cukup la tanah nenek moyang dan hak melayu yang dah byk tergadai..takkan baju melayu pun nak tergadai jugak..

zol dabat July 22, 2009 at 3:40 AM  

haish
lepas nie nak suroh ganti apa pulak
bahasa melayu bahasa malaysia
kalaw macam tu x pa r
x payah la ada sekolah "cina"
ini pon ada unsur racist
jgn sambot tahun baru cina
jgn sambot deepavali
sultan pon kita jgn panggil raja2 melayu
kita panggil saja raja2 malaysia
saya pon ada kawn mcm2 kaum
saya boleh tolerate apa yg bgsa lain buat
jgn sampay segelintir orang2 mcm nie
kita semua brgadoh
assalamualaium
(nie bg salam pon dpanggil barangkali dpanggil racist)

Tokapi July 22, 2009 at 5:14 AM  

Jangan tuduh melulu.. gambar rasmi yang diambil dari laman web pejabat perdana menteri...

(Berbaju Melayu)
http://www.pmo.gov.my/?menu=page&page=1634

http://www.pmo.gov.my/images/DatoSriNajib_2.png

(Gambar Berkot)
http://www.pmo.gov.my/?menu=page&page=1926

http://www.pmo.gov.my/images/DatoSriNajibTunRazak.png

Anonymous,  July 22, 2009 at 5:14 AM  

biasala reen... agama pun dah tergadai dengan hanya sebatang lilin ini kan pula baju..

Apache July 23, 2009 at 8:47 AM  

tak payah pakai baju dan songkok lagi adil..

Anonymous,  July 23, 2009 at 6:00 PM  

saya pasti yang bagi komen itu kalau bukan cina semestinya india ataupun mereka yang sama waktu dengannya dan memanglah apa yang melayu ini buat semuanya tidak betul ( kalau dari kacamata bangsa yang bukan dari kalangan melayu ataupun walaupun orang bilang ( ? ) rumpun melayu tapi bukan beragama islam ) dan kalau segalanya ini dilayan akan tiba waktunya nanti mereka akan persoalkan kenapa babi itu tidak boleh dimakan aah ?

kirana July 26, 2009 at 7:41 AM  

Terrer jgak kawan u wat perbandingan? Tak terpikir plak Kirana hal-ehwal baju diorang nih! Boleh jadi isu besar jgak ke nih?

Raja Kesang July 26, 2009 at 9:41 PM  

nanti kalau pakai topi bajau org iban, org kadazan boleh komen juga.

jangan emosi lebih dari waras fikir.

biarlah dia pakai macamana pun, yang penting pelaksanaan pemerintahan, urus tadbir mesti semua rasa, perangai, sikap, gerak geri, cakap, hasil kerja mesti worldclass. bukan saja rakyat malaysia suka dan rasa, tapi negara lain pun idamkan pemimpin macam pm kita...

kpd sdr2 d sabah, pastikan wakil rakyat tahu apa kamu mau dan mereka khidmat untuk kamu. kalau mereka kaya, biar kekayaan itu dapat tempias kat kamu, dia maju, kampung pun maju, tapi kena bagitau yb kamu apa kamu mau.

pm hari ni umum fasal jenayah, pegangkutan awam, rakyat miskin & berpendapatn rendah, pendidikan... maknanya dia dapat dengar suara dari bawah... jadi kamu di bawah bagitau dia... sapa tau masuk internet... gi www.1malaysia.com.my, tulis suara kamu kat bahagian atas sekali klik "hubungi kami" dan tulis apa nak bagitau, kalau siap nama jalan yang kamu dan baiki, alamat rumah, nama org miskin, nama kebun yang perlu bantuan, alamat jalan ke apa2 maklumat terperinci lagi bagus.

kalau rasa kat kawasan kamu perlu kemudahan masyarakat, kelas agama, kelas jahir, kelas masakan, kelas berkebun... minta. tak tahun ni,. tahun depan boleh masuk dalam rancangan & bajet.

itu tanggungjawab kita.

gunalah kesempatan ni.
kalau tak buat, kita tak boleh nak salahkan orang lain, pemimpin lain atau rakyat lain yang rajin minta...

matt17 July 24, 2010 at 9:19 PM  

..kebetulan aku dlm ketenangan,klik3,tertera isu pakaian dan songkok pm2 ni..bro punya minda agak tajam dan kreatif.. bagi saya x apa2. aku tersenyum sj.....kawan2 aku cakap itu cuma penglipur lara. ( jgn ambil serious sgt tak berapa penting pun... )

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP