TANAM SEMUA PADANG BOLA DENGAN KELAPA SAWIT. BANYAK DAPAT DUIT?

Thursday, June 25, 2009


Politik bolasepak Malaysia. Tak perlu tukar format.
Foto: Ronaldo bernilai 94 juta Euro.
Antara tajuk utama berita sukan bolasepak:
- MyTeam akan menarik diri kerana masalah kewangan.
- Pasukan Perlis menarik diri kerana masalah tunggakan gaji.
- MAFA masih berhutang dengan pemainnya sejak 2006.
- Banyak lagi pasukan akan menarik diri akibat masalah kewangan
- Pasukan Kedah yang mewakili Malaysia kalah 8-2 kepada satu pasukan Kelab dari Vietnam dalam pertandingan kelab-kelab Asia.

Apa yang menyedihkan kehadiran penonton yang tidak sampai 1000 orang menonton perlawanan bola sepak Liga Perdana. Bagaimana bolasepak dapat duit kalau penonton tak menonton bolasepak tempatan? Syarikat gila dan bodoh mana yang mengeluarkan duit menaja pasukan bola jika tiada penonton?

Saya pernah cadangkan, semua padang bola di Malaysia, FAM wajar buat JV dengan pemilik stadium, tanam saja dengan kelapa sawit. Berapa ratus hektar agaknya jumlah semua padang bola di negara ini tidak termasuk padang sekolah kerana kita masih perlukan padang permainan untuk kanak-kanak sekolah? 500 hektar?1000 hektar? Baka baru kelapa sawit boleh dituai buahnya selepas 3 tahun.

Selepas 20 atau 25 tahun, hasil dari kelapa sawit, tentu FAM sudah cukup wang! Bolehlah buat liga super, liga Malaysia atau apa-apa liga. Pada masa itu juga ramai pemain bola Melayu yang tinggi seperti Zainal Abidin Hassan, Khalid Ali, James Wong kerana ramai dari keturunan Afrika, Bangla, Russia dan keturunan pekerja asing lain yang kawin dengan wanita Melayu dan menjadi PR.

Pada masa itu, tidak mustahil akan ada pemain Malaysia dibeli Manchester United, Real Madrid atau Barcelona sampai ratusan juta ringgit seperti Ronaldo. Bolehlah FAM buat lebih banyak padang bola. Fikir-fikirkanlah.

1 comments:

tarmizi June 25, 2009 at 8:44 PM  

haha idea menarik tapi tak organik!!

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP