MANIK URAI - TERURAIKAH MASALAH PEMIMPIN UMNO?

Monday, June 1, 2009

Hari ini, berita TV jam 8 malam, menyiarkan kenyataan para pemimpin tertinggi UMNO termasuk Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri yang senada mengenai kemenangan calon PKR, di Penanti.

Saya menjangkakan mereka mengucapkan tahniah dan selamat menjalankan tugas kepada Dr Mansor Othman setelah beliau terpilih sebagai wakil rakyat dalam satu proses demokrasi sungguhpun BN memulaukan PRK itu.

Membuat kenyataan bahawa kemenangan PKR itu tidak boleh dibanggakan kerana calonnya menentang calon Bebas. Tambahan pula, kata mereka undi calon PKR telah merosot seribu lebih undi. Diselit pula ayat, keputusan PRK Penanti menunjukkan UMNO masih kuat dan masih berpengaruh.

Hari ini tercatat dalam sejarah, parti UMNO terbukti masih kuat walaupun tidak bertanding dalam pilihan raya kecil!.

Mulanya saya ingin menjawab secara detail persoalan kenapa undi calon PKR merosot berbanding dengan Mac 2008. Tapi bila fikir balik, takkan pemimpin UMNO tak tahu? Atau barangkali juga pemimpin UMNO benar-benar tak tahu…Saya akan buat analisa itu dalam buku saya yang seterusnya pada bulan Julai nanti.

Saya hanya mahu jelaskan parti UMNO mempunyai lebih ramai ahli dan banyak cawangan daripada Parti PKR. Adakalanya nama-nama yang menjadi ahli UMNO tidak sedar pun namanya disenarai sebagai ahli. Ada orang lain yang membayar yuran. Ada cawangan yang ahli aktif tak sampai 20 orang tetapi dalam rekod terdapat 79 orang ahli.

Parti PKR tidak ramai ahli yang berdaftar dan tidak banyak cawangan-cawangan seperti UMNO tetapi ramai penyokong dari kalangan orang biasa termasuk pengundi remaja, kakitangan kerajaan dan golongan profesional. Golongan yang bersimpati dan menyokong PKR ini hanya keluar mengundi atau balik kampong jika PKR tercabar.

Oleh kerana BN tak bertanding di Penanti, penyokong-penyokong ini buat kerja lain yang lebih berfaedah seperti membawa anak-anak yang sedang bercuti sekolah melancong ke Sabah atau Sarawak. Dalam masa yang sama mereka sempat juga berkempen menawan kedua-dua negeri itu dalam PRU 13.

Apa pula komen pemimpin UMNO selepas PRK Manik Urai? Saya tidak tunggu keputusan parti mana yang menang di Manik Urai tetapi menunggu komen pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP