PINDAAN PERLEMBAGAAN UMNO: PERANG DAH SELESAI, PELURU BARU NAK SAMPAI?..

Wednesday, June 3, 2009

Oleh: Musli Oli

Selamat datang ke Sabah kepada Tan Sri Muhyiddin Yasin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Saya mengingati Tan Sri Muhyiddin kerana beliau adalah pemimpin tertinggi UMNO yang pertama bercakap soal perubahan dalam parti setelah kehilangan sokongan pada PRU ke 12 Mac, 2008.

Utusan Malaysia, tarikh 6hb April 2008 kira-kira sebulan selepas PRU ke 12, kenyataan Muhyiddin seperti berikut “Anggota UMNO perlu berani menyatakan perkara benar dan tidak hanya menyatakan sesuatu semata-mata untuk menyedapkan hati pemimpin, sedangkan ia adalah satu pembohongan. UMNO perlu berani melakukan perubahan tanpa mengorbankan prinsip perjuangan asal jika mahu terus relevan pada masa depan”

Semboyan mahukan perubahan ini sebenarnya pada ketika itu dilihat sebagai tindakan political suicidal kerana tidak ada seorang pun pemimpin MT yang menyahut seruan Muhyiddin itu. Tidak bimbang dan takutkah jawatannya sebagai menteri akan digugurkan pada ketika itu?

Sebenarnya kebimbangan Muhyiddin ialah “Apa yang saya bimbang ialah UMNO dan orang Melayu akan kalah. Saya benar-benar takut kalau saya tidak mengatakan yang hak(benar) walaupun hak itu pahit maka UMNO boleh terjerumus ke dalam keadaan yang lebih teruk” (wawancara dengan Utusan Malaysia 13April 2008)

Perubahan yang bagaimanakah membolehkan UMNO kembali relevan? Cukupkah dengan sekadar perubahan pucuk pimpinan daripada Abdulllah kepada Najib?

Satu lagi perubahan yang diwar-warkan sekarang ialah soal pindaan perlembagaan parti UMNO. Sejauhmana pindaan itu membawa kesan positif kepada parti UMNO dalam menghadapi pilihan raya umum akan datang masih menjadi satu persoalan. Pindaan perlembagaan UMNO yang di umum Muhyiddin pada 17 Mei 2009, mungkin sesuatu yang baik kepada parti itu kerana ianya akan meminda beberapa perkara termasuk pemilihan pucuk pimpian dan system kuota.

Cadangan juga dikemuka supaya pengerusi perhubungan negeri secara otomatik menjadi Ahli Majlis Tertinggi UMNO. Persoalannya, apakah pindaan perlembagaan tersebut dapat memulihkan imej parti itu menghadapi pilihan raya umum sedangkan pindaan itu hanya berkuat kuasa setelah pilihan raya umum diadakan?

Pemegang jawatan parti sekarang akan tamat tempuh pada Persidangan Agung UMNO yang sepatutnya diadakan pada December 2011. Namun kebiasaannya untuk mengelakkan perpecahan dalaman, UMNO pasti akan memohon kepada ROS tambahan tempuh selama 18 bulan. Ini bermakna tarikh baru Persidangan UMNO ialah pada pertengahan 2013. Tarikh pilihan raya umum yang saya jangkakan pada February 2013 iaitu 4 tahun 11 bulan selepas pil;ihan raya Mac 2008.

Ini bermakna UMNO terlebih dahulu berhadapan dengan rakyat dalam pilihan raya umum sebelum pilihan raya parti dengan ada pindaan baru dalam perlembagaannya. Relevan lagikah pindaan itu jika perang sudah selesai dan UMNO menerima nasib yang lebih parah daripada Mac 2008? Fikir-fikirkanlah.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP