DUN lebih berkuasa dari mahkamah dan Sultan selesaikan siapa eksekutif tadbir Perak

Friday, May 15, 2009

Oleh ZAKARIA BIDIN

SEJAK dari bulan Februari lagi, perkara yang kita dengar ialah ramai betul yang melalak supaya DUN Perak dibubar. Suara yang minta bubar DUN itu pula tidak datang dari suara yang tidak berkarisma dalam politik. Yang sibuk sangat ni adalah dari pihak pembangkang atau sekurang-kurangnya memang berjiwa pembangkang.

Memanglah pembangkang lebih suka DUN dibubar kerana sudah merasakan begitu konfiden akan menang jika diadakan pilihan raya negeri. Pada pandangan saya, jika diukur dari segi lojiknya, rakyat di sesebuah negeri itu tidak semuanya pengundi dan tidak siapa boleh menentukan siapa akan menang.

Pengundi berdaftar pula terbahagi tiga golongan - penyokong pembangkang, penyokong BN dan enggan membuang undi. Jumlah yang tidak layak mengundi lebih ramai daripada yang berdaftar dan mereka hanya akur apa saja keputusan pilihan raya.

Lainlah kalau seluruh rakyat Malaysia ini turun mengundi tidak kira yang berdaftar atau tidak. Baru itu boleh dikatakan suara rakyat sebenar-benarnya untuk memilih pemimpin mereka. Keadaan yang berlaku di Perak sebenarnya jelas bahawa pembangkang sudah tidak lagi bersuara majoriti di DUN. 3 DUN yang mewakili rakyat kawasan mereka sudah menjadi penyokong BN walaupun mereka tidak menganggotai mana-mana parti komponen BN.

Dengan itu bermakna pembangkang sudah hilang suara majorit dalam DUN dan wajar ianya bertukar tangan kepada yang mendapat sokongan lebih iaitu BN. Jawapan yang paling wajar ialah Sultan yang menjadi penaung kepada seluruh rakyat negerinya termasuk yang tidak mengundi di pilihan raya umum lalu harus melakukan sesuatu meletakkan seseorang menggantikan menteri besar dan telahpun melantik Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir sebagai menteri besar mewakili BN yang sudah mendapat sokongon lebihan 3 DUN.

Menyedari akan hal ini, Datuk Seri Ir. Mohamad Nizar Jamaluddin sepatutnya menghormati suara majoriti dan lepaskanlah jawatan menteri besar itu dan jadilah ADUN sebelah pembangkang pula sehingga pilihan raya umum akan datang. Tetapi ia tidak berlaku kerana semasa Nizar dilantik menteri besar, beliau bukan mewakili suara terbesar mewakili PAS. Beliau telah ‘ditelan’ dek suara DAP yang lebih ramai daripada ADUN PAS. Maka jelaslah bahawa Nizar terpaksa menjadi ‘boneka’ DAP.

Setiap tindakan Nizar pula telah dilihat oleh 3 ADUN yang berpaling tadah bahawa Nizar sudah benar-benar dikepung oleh nafsu kuat DAP yang meminta beliau melakukan tindakan yang bukan-bukan terutama meluluskan hak milik tanah hingga 999 tahun. Mungkin banyak lagi agenda lain yang belum sempat Nizar tunaikan, Sultan Perak terpaksa masuk campur dan mengiktiraf DUN Perak sebagai hak BN yang telah mendapat lebih sokongan.

Tun Mahathir Momamad yang selama ini menjadi tempat rujukan turut mengatakan bahawa Perak tidak perlu mengadakan pilihan raya negeri. Beliau setuju dengan siapa mendapat suara lebih besar, dialah memerintah.

Beliau berpandangan jika Perak mengadakan pilihan raya, ia akan memakan belanja yang begitu besar dan pada pandangan beliau dalam suasana rakyat berada dalam kekeliruan sekarang tidak akan menjanjikan satu keputusan yang baik. Rakyat hanya nampak bahawa pembangkang terlalu mengila-gila mahu memerintah, tetapi setelah diberi peluang, mereka bercelaru sesama sendiri dan terlalu banyak memuaskan nafsu DAP sahaja.

Penyelesaian yang paling baik ketika ini ialah oleh kerana masing-masing sudah ‘bergelut’ dalam mahkamah, biarlah mahkamah menentukan siapa yang sebenar-benarnya sah menjadi menteri besar. Kalau pun Nizar jadi menteri besar, ADUN yang menyokong beliau sudah jadi minoriti.
Pada bila-bila masa sahaja dalam persidangan DUN, Nizar boleh dipecat oleh suara sokongan DUN BN yang sudah bersuara majoriti. Walaupun nanti, mahkamah mengesahkan Nizar tetap menteri besar, tidak semestinya beliau duduk lama di situ kerana ADUN BN akan tetap membentang usul memecat Nizar dan beliau akhirya tersingkir juga.

Walaupun juga kalau mahkamah rayuan memutuskan Zambry bukan menteri besar yang sah, suara majorit BN tidak berubah. Nizar tetap boleh digugurkan. Pakatan Pembangkang pun tahu akan hal ini dan kerana itulah yang membuatkan mereka terus menuntut supaya DUN dibubar dan Perak hadapi pilihan raya negeri.

Walaupun Pakatan Pembangkang melihat dengan mempunyai 3 kumpulan (PKR,DAP dan PAS), tetapi tetap tidak melebihi suara BN yang satu tetapi mempunyai suara majoriti DUN. Tetapi oleh kerana pembangkang lebih berminat untuk membuat kecoh daripada menerima hakikat sokongan mereka kecundang, mereka akan teruslah mengeluarkan kenyataan-kenyataan menuntut supaya DUN dibubar.

Masakan Sultan Perak berkenan. Kalau tidak berkenan, maka DUNlah tempat paling sesuai menentukan siapa menteri besar yang sah walaupun mahkamah boleh mengesahkan siapa sah. Walaupun juga kuasa Sultan hanya boleh melantik menteri besar tetapi tidak boleh memecat menteri besar, tetapi DUN boleh. Bila DUN boleh, saya tidak nampak wajah Nizar akan terus dapat menjadi menteri besar walaupun mahkamah mengesahkan beliau menteri besar.

Jangan pula nanti apabila mahkamah rayuan meneliti semula kandungan rayuan itu mengesahkan Zambry adalah menteri besar yang sah, Nizar akan saman mahkamah pula. Itu baru betul tak betul.

3 comments:

yes May 15, 2009 at 4:19 PM  

Jangan lah biarkan diri anda buta mata atau buta hati. Cuba lihat cara mahkamah melayan ke dua dua pehak.
Memang betul, kalau mahkamah melakukan yang sepatutnya, tidak ada masaalah untuk menyelesaikan hal ini menerusi mahkamah, tetapi realitinya tidak.

Begitu juga dengan pegawai tinggi kerajaan, sepatutnya mereka berkecuali. Tetapi polis , SUK seperti kerbau di cucuk hidung.

PUTRA MERDEKA May 16, 2009 at 1:52 AM  

salam tuan,
setuju dengan pendapat tuan, dan telah ulas hal yg sama di dalam blog saya, apapun kita berkongsi resah yang sama
terima kasih

Bijen M. May 16, 2009 at 3:08 AM  

betul..
pembangkang memang sentiasa betul..
pembangkang berada di pihak yang benar..
mereka xpernah pun salah..
mereka sempurna..
mereka halal..
mereka suci..
jangan tuduh mereka tipu..
sebab mulut mereka wangi..
xpernah menipu..

http://bejahnz.blogspot.com

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP