RASANYA KERAJAAN PUN TIDAK PERLU ‘TERIMA KASIH’ DARI UTHAYAKUMAR

Sunday, May 10, 2009


Oleh SABRANI MUIN

Pemimpin Hindraf, P. Uthayakumar kata dia tidak akan berterima kasih dengan kerajaan yang telah membebaskan beliau dari tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sejak Disember 2007 lalu.

Kerajaan pun tidak pernah meminta terima kasih dari sesiapa yang telah dibebaskan dari apa juga bentuk tahanan. Apa perlu terima kasih itu kalau tidak datang dari hati yang ikhlas? Lebih baik tidak berterima kasih. Dan tidak perlu juga beritahu tidak mahu beri terima kasih.

Semasa dalam tahanan, Uthayakumar membiarkan dirinya tidak terurus dengan sengaja sebagai protes terhadap ISA. Itu adalah hak peribadinya. Kalau Uthayakumar mahu bercukur botak atau mahu mengubah kulitnya menjadi warna putih atau hijau pun tidak siapa peduli. Cuma kasihanlah ahli keluarganya yang menerima beliau dalam keadaan begitu.

Misal katakanlah Uthayakumar menjerit ucap terima kasih kepada kerajaan sekali pun, tidak akan ada siapa dari pihak kerajaan akan berkata “sama-sama Uthayakumar,” atau “sama-sama kasih Uthayakumar.”

Uthayakumar sengaja menyatakan kepada pihak media yang beliau tidak mahu berterima kasih kepada kerajaan sebagai satu ungkapan yang menggambarkan beliau bukanlah dari kalangan orang terpelajar yang baik dan bersih.

Fikirannya berserabut dan mungkin keliru dengan siapa dirinya. Dalam hal ini, walaupun Uthayakumar bertaraf pemimpin kepada sekumpulan yang menyokong pergerakan haram Hindraf, tetapi jenis kepiminannya adalah dari jenis tidak baik.

Bagaimanapun untuk makluman Uthayakumar dan pengikutnya, di muka bumi ini, kita memerlukan semua jenis manusia termasuk orang seperti Uthayakumar, orang gila, orang sentiasa cakap besar, pendendam, pemabuk, penjudi, pengkhianat, pembodek, penyokong membabi buta, pak turut dan sebagainya. Kalau tidak, dunia ini tidak akan lengkap dan sempurna.

Kepada yang dengan ringan mulut menyatakan terima kasih kepada kerajaan sebaik sahaja dibebaskan pun tidak boleh kita ambil kira sebagai ikhlas dan insaf. Mungkin dalam diri mereka itu masih belum lagi seratus peratus menyesali apa yang telah dilakukan dan tidak hairan kalau mereka boleh menjadi lebih ganas dari sebelum ditahan ISA.

Tanyalah sesiapa yang pernah ditahan pihak berkuasa sama ada atas kesalahan trafik, mencuri, jenayah mahupun ISA, tidak siapa akan memberikan gambaran baik semasa dalam tahanan walaupun mereka yang dibebaskan tidak ada yang dalam keadaan kebuluran, kurus kering kerana tak cukup makan, tidak berbirai kulit dan dagingnya. Mereka segar sesegarnya. Kecuali yang sengaja mengutuk dirinya seperti Uthayakumar.

Kalaupun Uthayakumar tidak kata dia tidak mahu berterima kasih kepada kerajaan, tidak siapa akan memintanya berterima kasih. Membuktikan beliau masih lagi suiman adalah apabila Uthayakumar masih mampu memahami perkataan terima kasih itu kepada penyokong dan isteri beliau.

Seterusnya, Uthayakumar yang ‘pulang’ dengan keadaan kusut masai dan selekeh itu menunjukkan segala tindakan dan kenyataannya selepas ini boleh diduga akan menyamai keadaan dirinya yang telah menyerap sampai ke dalam tubuh dan rohnya.

Bagaimanapun beliau dan penyokong-penyokongnya perlu ingat bahawa kebebasan tahanan ISA ini semuanya bersyarat. Setiap syarat yang dilangar akan diambil kira dan tidak mustahil mereka akan disumbat balik ke ISA.

Lebih lagi Hindraf sudah diisytihar sebagai pertubuhan haram dan segala tindakan yang boleh mengancam keselamatan negara hendaknya Kementerian Dalam Negeri tidak memandang ringan kerana kumpulan seperti ini sudah menjadi virus kepada masyarakat dan tidak hairanlah kalau mereka mencari pelbagai helah untuk bergerak secara senyap supaya tidak dihidu pihak berkuasa.

1 comments:

armani May 10, 2009 at 3:45 PM  

Bermula dari 5 Febuari 2009, jumlah ADUN UMNO 27, jumlah ADUN DAP 17. PKR 5, PAS 6, MCA 1 dan 3 ADUN Bebas.

Itu pun dah cukup terang dan jelas akan 'suara rakyat' dan siapa yang sepatutnya menjadi Menteri Besar. Walaupun aku bukan orang UMNO tapi aku tak mudah ditipu oleh fahaman anwarisma wal juburi!!

Oleh kerana MCA berada di dalam Barisan Nasional, maka jumlah kerusi BN ialah 28 orang dan 3 ADUN bebas telah membuat pengakuan di hadapan Paduka Seri Sultan Perak bawa mereka bertiga memberikan sokongan kepada BN, menyebabkan kekuatan BN ialah 31 sedangkan Pakatan Rakyat ialah 28.

Bodoh sangatkah Paduka Seri Sultan Perak untuk membubarkan DUN? Ajaran demokrasi barat mengajarkan bahawa kelebihan satu undi juga dikira majoriti, jadi atas alasan apakah Nizar minta DUN dibubarkan? Siapakah Nizar dalam PR yang menjawat kedudukan yang sepatutnya disandang oleh Ngeh atau Nga?

Fahaman anwarisma al juburi membenarkan amalan lompat parti dan disokong oleh Mursyidul Am PAS setelah dijangkati oleh virus Erdogan kecuali Kapal Karam memandang kerja itu jijik dan hina.

Kalaulah pada 16 Sept 2008, berlaku lompatan oleh 30 ekor katak dari BN ke PR, sudah tentu kamu akan menyanjung dan mendewakan katak katak itu. Apakah kamu akan mengatakan berlakunya 'rampasan kuasa' sekiranya al juburi berjaya memenangi sokongan majoriti Ahli Parlimen untuk menjadi Perdana Menteri, walapun dengan kelebihan 1 kerusi??

Jahat sungguh wabak presepsi yang disebarkan oleh virus A1N1 (Anwar Ibrahim Nombor 1) yang berpunca dari BABI (Brother Anwar Bin Ibrahim) yang bertopeng manusia.

Semoga Saiful Bukhari Azlan terus gagah dan tabah untuk menghantar al juburi balik ke Sungai Buloh bagi menghabiskan sisa umurnya di sana.... Amin!

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP