PENANTI: Pakatan Pembangkang akan jadi badut buat lawak bodoh di sarkas

Wednesday, May 20, 2009


'Bila BN turut menjadi pemerhati dan penonton sahaja di pilihan raya kecil ‘anjuran’ PP akan mempersembahkan satu aksi seperti badut bermain kelakar bodoh dengan budak-budak di sarkas'

Oleh ZAKARIA BIDIN

DARI awal-awal lagi, perdana menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sudah membayangkan Barisan Nasional (BN) mungkin tidak menyertai Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti pada 31 Mei ini.

Ketika itu ramai bersuara sebaliknya. Ada yang kata kalau BN tidak bertanding, BN dayus, tidak berani menghadapi cabaran, takut dengan pembangkang dan macam-macam lagilah kata-kata yang tidak langsung mempengaruhi pendirian BN akhirnya merasakan tidak perlu BN sertai pertandingan itu.

Maksudnya, PKR bertandinglah sesama sendiri atau lawanlah dengan calon-calon bebas yang akan cuba nasib mereka di gelanggang permainan PP yang sebenarnya sengaja merancang supaya negara ini terus menerus diajak ‘bertinju’ dengan kerajaan sehingga pilihan raya umum ke-13 nanti.

Secara jelasnya, dengan perletakan jawatan Mohamad Khairuddin sebagai ADUN pada 16 April lalu hanya dengan alasan mahu menyambung pelajaran, nampak sangat alasan itu satu kerja yang semua orang tahu bukan satu alasan yang matang dan munasabah. Maka mudah rakyat membuat ukuran bahawa semua ini adalah satu percaturan politik kotor yang sedang pakatan pembangkang mahu budayakan.

Cara ini Pakatan Pembangkang (PP) fikir adalah yang terbaik untuk mereka mengajak BN hilang tumpuan kepada slogan rakyat diutamakan supaya kerajaan sibuk dengan pilihan raya kecil yang mereka sengaja wujudkan dari masa ke semasa.

Yang mereka kata atau dalam kelompok ahli parti komponen BN sendiri ramai yang turut kata BN pengecut sebenarnya adalah dari kalangan mereka yang tidak peka dengan usaha PP sudah naik ghairah dengan kemenangan mereka di Bukit Selambau dan Bukit Gantang baru-baru ini.

Dengan keputusan BN tidak menletakkan calon bertanding di Penanti itu, tentunya PP merasakan trick mereka sudah terkandas. Mereka hanya akan berlawan dengan bebas yang didakwa boleh menang dengan mudah sahaja kerana bagi mereka, bebas takde benda. Macam habuk sahaja.

Tapi sebenarnya, itulah kelayakan mereka yang tidak pernah berniat baik dalam kancah politik yang sepatutnya mempunyai intrigiti tinggi dalam membuat satu perancangan mahupun keputusan. Dengan munculnya calon bebas Mohd Saberi Othman dan Aminah Abdullah (bekas Ketua Wanita PKR Pulau Pinang), PKR patut sedar mereka sedang turut diancam oleh orang-orang yang telah pernah bersekongkol dengan mereka.

Tentunya Aminah ada banyak cerita dalaman PKR yang hendak disampaikan kepada penghuni di Penanti. Selain mereka berdua, Angkatan keadilan Insan Malaysia (AKIM) pun berkemunginan juga akan menyertai perlawanan kali ini.

Di sinilah terserlahnya kebijaksanaan BN yang akhirnya berpendirian tidak melawan dan akan jadi pemerhati sahaja gelagat PKR yang berlawan dengan ‘ikan bilis’. Kalau mereka menang, mereka hanya meraikan satu kemenangan sekadar seperti menyambut hari ulang tahun Anwar Ibrahim sahaja. Kalau mereka kalah di tangan bebas pula, akan mengejutkan seluruh dunia.

Dalam hal ini, Anwar terperangkap dalam jaringnya sendiri. ‘Pelawaan’nya untuk ajak BN ‘bertumbuk’ tidak dapat layanan. Dia menerima tamparan ini sebagai BN sudah secara tidak langsung telah diperlecehkan. Usaha yang Anwar ingat satu idea yang begitu thrilling sudah tidak bermakna lagi.

Dalam erti kata lain, Anwar boleh minta semua ADUN atau Ahli Parlimen PP bersiap sedia letak jawatan bergilir-gilir selepas ini dengan mencari alasan yang lebih baik, namun saya fikir BN tidak akan layan kerana BN sepatutnya menumpukan pilihan raya UMUM sahaja yang dilihat lebih abdzal kerana di situlah terletaknya ujian paling besar dan lebih mencabar padan dengan saiz dan kredibiliti BN.

Lainlah kalau seseorang ADUN atau Ahli Parlimen PP meninggal dunia atau hilang keupayaan dalam tempoh sementara menunggu pilihan raya umum, berkemungkinan BN akan turut serta. Namun adalah tidak salah juga dan tidak akan menjejas maruah BN kalau terus jadi pemerhati dan penonton PP beraksi seperti badut bermain lawak bodoh dengan kanak-kanak di sarkes.

Tahniah Datuk Seri Najib। Keputusan BN yang menjurus kepada pendapat awal Datuk Seri itu secara tidak langsung telah meletakkan idea Anwar Ibrahim terlalu hampir dengan tong sampah.



Nota: Rencana ini dipetik dari laman web www.lesungbatu.webs.com

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP