MAHKAMAH JUNJUNG DEMOKRASI BERPARLIMEN

Monday, May 11, 2009

Dua hari lepas, selepas menulis artikel tentang “Demokrasi Takut Dengan Rakyat” dan buat dua komen dalam blog seorang kawan “Apa Yang Tersirat” mengenai kes Perak, ada beberapa sms saya terima mengatakan saya pro pembangkang. Saya jelaskan bahawa saya tidak pro kepada mana-mana pihak. Hanya menjunjung kedaulatan undang-undang dan keluhuran perlembagaan.

Dalam komen saya dalam blog “Apa Yang Tersirat” saya tegaskan bahawa demokrasi mestilah diputuskan melalui pilihan raya atau dalam kes undi tak percaya mestilah dalam Dewan Undangan Negeri bukan dalam istana. Dan jelas sekali keputusan mahkamah tinggi pada hari ini telah memutuskan bahawa Dato Seri Nizar adalah Menteri Besar Perak yang sah. Ini kerana tidak pernah diadakan undi tidak percaya terhadap beliau dalam Dewan Undangan negeri Perak.

Selain daripada kes Stephen Kalong Ningkan di Sarawak yang dijadikan kes precedent dalam keputusan hakim mahkamah tinggi itu, saya ingin juga merujuk kepada kes Dato Harun Idris yang juga dituduh rasuah berhubung dua kes iaitu kes Bank Rakyat dan HSBC di mahkamah tinggi (hakimnya Tun Azlan Shah, Sultan Perak sekarang)

Apabila Dato Harun enggan melepaskan jawatan Menteri Besar Selangor, DUN Selangor mengadakan undi tidak percaya terhadap beliau dimana hanya satu undi sahaja yang menyokong Dato Harun Idris iaitu undi beliau sendiri. Berikutan itu beliau menghadap Sultan Selangor dan melepaskan jawatan MB.

Saya selalu berhujah bahawa kemerdekaan Malaysia adalah secara aman tanpa ada kekerasan dan proses itu hanya merupakan transfer of power daripada kuasa raja-raja Melayu kepada rakyat biasa dalam system demokrasi yang kita warisi daripada British. Seperti sistem Britian, raja kita adalah raja berperlembagaan dan tidak ada kuasa politik.

Perlembagaan kita pula adalah berasaskan kepada kerangka Perlembagaan Persekutuan 1948 setelah Malayan Union dimansuhkan dan Negara-Negara Selat, Negara Melayu Bersekutu dan Negara-Negara Melayu Tidak Bersekutu bergabung menjadi Persekutuan Tanah Melayu.

1 comments:

armani May 11, 2009 at 3:00 AM  

Bermula dari 5 Febuari 2009, jumlah ADUN UMNO 27, jumlah ADUN DAP 17. PKR 5, PAS 6, MCA 1 dan 3 ADUN Bebas.

Itu pun dah cukup terang dan jelas akan 'suara rakyat' dan siapa yang sepatutnya menjadi Menteri Besar. Walaupun aku bukan orang UMNO tapi aku tak mudah ditipu oleh fahaman anwarisma wal juburi!!

Oleh kerana MCA berada di dalam Barisan Nasional, maka jumlah kerusi BN ialah 28 orang dan 3 ADUN bebas telah membuat pengakuan di hadapan Paduka Seri Sultan Perak bawa mereka bertiga memberikan sokongan kepada BN, menyebabkan kekuatan BN ialah 31 sedangkan Pakatan Rakyat ialah 28.

Bodoh sangatkah Paduka Seri Sultan Perak untuk membubarkan DUN? Ajaran demokrasi barat mengajarkan bahawa kelebihan satu undi juga dikira majoriti, jadi atas alasan apakah Nizar minta DUN dibubarkan? Siapakah Nizar dalam PR yang menjawat kedudukan yang sepatutnya disandang oleh Ngeh atau Nga?

Fahaman anwarisma al juburi membenarkan amalan lompat parti dan disokong oleh Mursyidul Am PAS setelah dijangkati oleh virus Erdogan kecuali Kapal Karam memandang kerja itu jijik dan hina.

Kalaulah pada 16 Sept 2008, berlaku lompatan oleh 30 ekor katak dari BN ke PR, sudah tentu kamu akan menyanjung dan mendewakan katak katak itu. Apakah kamu akan mengatakan berlakunya 'rampasan kuasa' sekiranya al juburi berjaya memenangi sokongan majoriti Ahli Parlimen untuk menjadi Perdana Menteri, walapun dengan kelebihan 1 kerusi??

Jahat sungguh wabak presepsi yang disebarkan oleh virus A1N1 (Anwar Ibrahim Nombor 1) yang berpunca dari BABI (Brother Anwar Bin Ibrahim) yang bertopeng manusia.

Semoga Saiful Bukhari Azlan terus gagah dan tabah untuk menghantar al juburi balik ke Sungai Buloh bagi menghabiskan sisa umurnya di sana.... Amin!

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP