RAMAI MARAH POLIS HALANG PESERTA KEMPEN MOGOK LAPAR

Tuesday, May 26, 2009


‘Mereka patut digalakkan meneruskan mogok itu hingga seminggu atau sebulan sekurang-kurangnya untuk merasakan kelaparan yang sebenar-benarnya’

Oleh ABANG MAHMOR

Rupa-rupanya ramai yang marah apabila polis bertindak menahan mereka yang terlibat dengan mogok lapar di Perak semalam. Malah bukan sahaja dari pihak penyokong kerajaan yang marah, yang menyokong pembangkang pun marah. Rata-rata mereka tidak setuju dengan tindakan polis halang orang yang mahu berlapar kerana itu adalah hak individu sama ada mereka mahu ikut kata penganjur atau tidak.

Salah seorang dari Melaka yang mengirim e-mail kepada penulis hingga berkata: “Biarlah lantak dia orang nak mati ke, nak terjun sungai ke, nak bakar diri mereka atau nak kebulur ke, polis tidak perlu halang walaupun membunuh diri itu satu kesalahan.”

Katanya lagi, “Mereka yang melakukan mogok lapar itu sebenarnya sedang menunjukkan kebodohan mereka semata-mata sebagai itulah pandangan suntuk mereka menyatakan kekecewaan terhadap betapa mereka terkilan kerana Mohamad Nizar tidak diiktiraf sebagai menteri besar.”

Beliau yang mengaku sebelum ini menjadi penyokong pakatan pembangkang di Melaka turut menyatakan beliau menyesal tidak habis kerana selama ini ingatkan pakatan pembangkang di bawah pimpinan Anwar Ibrahim merupakan satu pasukan yang cerdik.

“Rupa-rupanya mereka mendapat sokongan pengaruh kominis yang berselindung di sebalik DAP yang tidak pernah kenal erti demokrasi yang negara sedang amalkan selama ini,” tambah beliau lagi.

Memetik salah seorang penulis dari laman blog http://www.bypass308.blogspot.com/ bernama Rahman Zamrud menyatakan: “Lapar dan makan adalah rutin harian manusia, berpuasa sekali pun ada masa dibenar menjamah makanan. Ertinya, ia adalah hak (nak melaparkan diri), ia adalah wajib (berpuasa) dan ia adalah kebebasan selagi tidak menyusahkan orang lain. Apa-apa akibat tanggung sendiri.”

Rahman menegur pihak polis yang memberkas perkerja pasang khemah untuk pakatan pembangkang lancarkan kempen mogok sebagai satu tindakan yang tidak wajar kerana katanya: ” 5 budak pekerja syarikat pengurusan acara juga kena tahan kerana dok asyik pasang khemah. Dia daftar syarikat untuk buat kerja halal, bukan jual tempe tepi jalan hingga ganggu lalu lintas!”

Ramai lagi yang menyatakan tindakan pakatan pembangkang bermogok lapar itu walaupun satu tindakan menjelekkan dan kerja sia-sia, sepatutnya dibiarkan supaya rakyat Perak dapat menyaksikan apa yang mereka lakukan itu telah sebenarnya mencemarkan diri mereka.

Lagipun kata antara pengirim e-mail dan SMS yang tidak kurang datangnya dari Negeri Perak, memang wajarlah pun Sultan dan Mahkamah akhirnya memilih BN semula setelah pakatan pembangkang hilang majoriti di DUN kerana BN tidak akan jadi sedanggal itu ketika seluruh Negeri Perak jatuh kepada PP dalam pilihan raya umum lalu.

Ada beberapa pendapat juga mengatakan campur tangan polis menahan mereka yang menjalani kempen mogok lapar itu juga dilihat tidak wajar. Mereka patut digalakkan meneruskan mogok itu hingga seminggu atau sebulan sekurang-kurangnya untuk merasakan kelaparan yang sebenar-benarnya.

Dalam hal ini, begitu ramai yang menyokong kenyataan Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali bila beliau mengalu-alukan kempen mogok lapar pakatan pembangkang supaya lakukanlah sampai mati. Kemudian beliau mengajak rakyat ramai-ramai tabur bunga kepada mereka sebagai ‘pahlawan demokrasi.’

Ada juga satu mesej yang diterima mengatakan tidak perlu para ulama atau mana-mana mufti cuba sogokkan mereka dengan unsur agama kerana golongan itu ternyata dari tindakan dan beberapa ungkapan mereka semasa berkempen di Bukit Gantang dulu, mereka riak, bongkak, kufur dan bermuka-muka dengan bukan Islam yang menunjukkan mereka tidak langsung pentingkan agama.

“Masakan kita tidak tahu dari tindakan dan cara mereka seolah-olah tidak berlandasakan agama kerana ramai di antara penyokong mereka adalah dari kalangan cucu cicit anggota kominis yang kembali berjuang di tengah-tengah masyarakat kononnya mahu membela rakyat. Kominis mana ada agama?” kata penulis yang mengelar dirinya Keramat Hidup itu.

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP