Penanti akan terus menanti kemajuan yang tidak pernah maju di tangan PKR

Sunday, May 24, 2009


Oleh ABANG MAHMOR

Walaupun Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti kali ini BN berkecuali kerana memprotes sikap PKR yang sengaja merancang provokasi politiknya, tetapi ia dilihat menarik juga apabila pertandingan itu calon PKR, Mansor Othman terpaksa berdepan dengan tiga orang calon bebas.

Lebih menarik lagi apabila bekas ketua wanita negeri PKR, Aminah Abdullah menjadi lawan PKR yang sudah pun cuba dibeli supaya tidak menyertai pilihan raya kecil kali ini. Aminah akan dedahkan perkara ini sebagai salah satu bahan untuk beliau perkenalkan sikap pemimpin PKR sebenarnya.

Calon-calon lain yang tidak popular dan juga tidak menonjol seperti Nai Khan Ari dan Kamarul Ramizu Idris tetapi dikenali oleh penduduk tempatan turut memberikan cabaran kepada PKR yang sebelum ini merasakan mudah untuk mereka menang.

Seperkara yang selalunya akan menjadi bahan utama pembangkang ialah calon-calon bebas itu ada yang dibiayai oleh UMNO untuk menentang PKR. Mereka akan kata UMNO begitu kononnya sebagai calon ganti kali ini, tetapi tetap berhasrat mahu melihat PKR kecundang.

Kalau itulah antara isu yang didepankan oleh PKR nanti, itulah ulang tayang tektik lama mereka. PKR juga akan memberi lebih tumpuan kepada Aminah yang tentunya selain daripada isu sogok wang supaya tidak bertanding, ada banyak lagi perkara yang akan didedahkan.

Nescaya pengundi di Penanti juga lebih maklum yang pilihan raya kecil Penanti ini adalah satu pilihan raya yang tidak perlu tetapi hanya perlu pada PKR yang sengaja diadakan. Kalau Aminah pun mereka mahu sogok supaya jangan bertanding, sudah tentu PKR juga mampu membekalkan habuan besar untuk bekas wakil rakyatnya Mohamad Fairuz Khairuddin supaya letak jawatan sebelum ini.

Tidak hairan pula pengundi yang matang ada tiga pilihan. Pertama akan memilih PKR juga kerana tidak sedar dan peka tentang trik parti itu. Kedua, mereka akan menoleh kepada calon bebas yang difikirkan lebih serius untuk membela rakyat daripada PKR yang sibuk berpolitik dan melupakan rakyat setelah mereka menang. Ketiga, tentunya ramai akan berfikir, apa perlunya sibuk-sibuk membuang undi. Siapa nak menang siapa nak kalah lantaklah.

Bagi pengundi muda pula, dengan tiadanya pondok panas lagi, pastinya tidak menyeronokkan mereka campur bersukaria mahu turut sama berkempen. Bagaimanapun di pentas-pentas ceramah tetap akan mengumpulkan ramai pendengar yang sepertimana biasa dipenuhi penyokong dari luar kawasan.

Selain daripada Aminah, Kamarul Ramizu Idris yang mengekalkan lambang payungnya sudah tentu mempunyai pengalaman ketika beliau bertanding atas tikit bebas di Bukit Gantang sebelum ini. Cubaan beliau kali ke dua ini tentunya lebih matang dari pengalaman beliau itu.

Walaupun calon PKR, Mansor Othman sudah begitu pengalaman bertanding pilihan raya juga dilihat calon yang telah banyak mengutip pengalaman kalah dan tidak hairan kali ini juga beliau tentu bersedia untuk kalah kalau pengundi menunjukkan betapa mereka sudah bosan dengan gelagat niat buruk PKR yang semakin ketara.

Penyokong PKR tentunya dilihat paling kuat dang ah apabila penyokongnya yang datang dari seluruh pelusuk tanah air dari rakan pakatan mereka DAP dan PAS untuk memberi sokongan moral dan membantu Mansor berkempen. Tetapi kematangan pengundi juga tidak boleh dipandang ringan kerana mereka selain daripada bermaruah, mereka juga ada mata dan telinga untuk menilai siapa sebenarnya yang paling layak dipilih jadi wakil rakyat mereka.

Walaupun akhirnya nanti Mansor beroleh kemenangan, sedikit sebanyak dengan jelmaan Aminah terutamanya, PKR tidak boleh menyangkal bahawa dari segi moralnya PKR sudah awal-awal mahu ‘membeli’ bekas ketua wanitanya yang tahu siapa sebenarnya pemimpin PKR yang hanya mahukan kuasa untuk menunjuk-nunjuk merekalah hebat tetapi penuh dengan muslihat tersorok sesama pakatan mereka.

Elok benarlah kali ini BN tidak meletakkan calon dan memboikot pilihan raya kecil itu supaya PKR lebih bebas menentang calon Bebas yang lebih bebas menonjolkan apa yang wakil rakyat PKR telah lakukan di Penanti yang terus menjadi kawasan menanti kemajuan yang tidak maju-maju.

1 comments:

Media Siber May 24, 2009 at 11:28 PM  

entah .. aku yang baru balik dari Penanti pun merasakan takde perubahan apa pun kat penanti .. sama jer macam PR12... PKR tak buat kerja... tabur janji jer reti...

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP