Kenapalah tergamak 10 ADUN ‘aniaya’ Menteri Besar

Monday, May 11, 2009



Oleh Wan Yusof Hj Wan Ngah

BILA memikirkan semula kesan dari berita yang pihak polis sedang mencari Dr. Ahmad Ramzi Mohamad Zuber ekoran kes penghantaran SMS bernada ugutan kepada tiga ADUN Terengganu, bermakna seolah-olah ada pihak yang sedang menganiaya Menteri Besar, Datuk Ahmad Said.

Apa tidaknya, disebabkan keengganan 10 ADUN menghadirkan diri ke siding DUN Terengganu, ekoran tiga dari kawan-kawan mereka menerima SMS bernada ugutan itu, yang menerima kesan dari ‘permainan’ ini ialah Menteri Besar, kerana seolah-olah ada usaha membuat undi tidak percaya kepada Menteri Besar.

Cerita undi tidak percaya kepada Menteri Besar menjadi cerita besar, sedangkan ia sebenarnya bukan sesuatu yang ‘ada kebenaran’ untuk diperjuangkan. Malangnya, apabila berita ini tersebar dari mulut ke mulut, SMS dan internet, maka sedikit sebanyak ia menggegarkan politik Umno Terengganu.

Sibuklah 10 ADUN ini mengumpul bahan untuk dihantar kepada pucuk pimpinan bagi mengesahkan ‘pemboikotan’ mereka itu berasas dengan dakwaan-dakwaan yang direka-reka dan ditokok tambah.

Kejayaan yang 10 ADUN kecapi setakat ini apabila Presiden Umno yang juga Perdana Menteri (PM) Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak tidak mengekalkan Datuk Ahmad Said sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu, sebaliknya menamakan Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein sebagai pengerusi manakala Datuk Ahmad Said sebagai timbalan.

Apabila jelas, cerita SMS ini hanya mainan, jika siasatan polis mendapati sedemikian, mahukan 10 ADUN yang buat hal ini, menyusun sepuluh jari, memohon ampun dan maaf kerana keterlanjuran mereka. Mungkin mereka tidak akan terfikir untuk memohon maaf kerana mereka masih merasakan mereka berada di pihak yang benar.

Mereka sebenarnya perjuang dan merekalah yang ikhlas selain berpendidikan tinggi jika mahu dibandingkan dengan Menteri Besar dan Exco serta ADUN-ADUN yang menyebelahi Datuk Ahmad Said.

Lebih menyedihkan 10 ADUN ini yang sudah membuat onar, sanggupkah mereka membersihkan semula kemelut yang mereka mulakan itu, apabila polis nantinya menyelesaikan penyiasatan?

Dengan label ‘mereka bukan ADUN cap ayam’ mereka mestilah mempunyai semangat yang kuat untuk mengakui kesilapan. Begitu juga ada seorang blogger yang memperkenalkan dirinya sebagai ‘boss kepada dirinya sendiri’ perlulah memulakan penulisan yang ke arah mengakui ‘keterlanjurannya’ kerana selama ini, dia sering mengina orang dalam setiap kali menulis dalam blognya.

Sasarannya, tentulah Setiausaha Badan Perhubungan Umno Negeri, Datuk Rosli Mat Hassan yang dihina gelaran dan anugerah doktarate yang diterimanya dari sebuah universiti di Jepun.

Bagi blogger itu, orang yang paling hebat di Terengganu ialah Datuk Din Adam, seorang juruteknik sebelum dibantu menjadi Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian Dungun tetapi akhirnya tumbang kerana cuba merampas kedudukan Ketua Bahagian Dungun.

ADUN yang 10, tentu sedang menyusun strategi baru sekarang, jika siasatan polis tidak menyebelahinya. Jika tidak ada strategi baru, nescaya nampaknya 10 ADUN ini memang jahat niat dan silap tindakannya.

Untuk menutup semua kesalahan dan keterlanjuran, sesuatu rekayasa hendaklah dibuat bagi melupakan cerita lama dan perhatian dialihkan kepada isu baru yang mungkin 10 ADUN akan dedahkan lagi, sekurang-kurangnya untuk menyakinkan Perdana Menteri, 10 ADUN betul dan Menteri Besar salah.

Ketika orang ramai, rakyat negeri Terengganu dan pemerhati politik sudah faham apa tujuan 10 ADUN lakukan semua ini, 10 ADUN ini akan terus mengadakan cerita kononnya mereka mahu selamatkan Negeri Terengganu dari tangan Menteri Besar, Datuk Ahmad Said yang kononnya telah merosakkan perpaduan Umno.

Mereka yang memboikot dewan, mereka yang membuat report polis mengatakan mereka menerima SMS ugutan, mereka yang berarak ke Kuala Lumpur menjaja cerita yang bertujuan memburuk-burukkan Menteri Besar, mereka yang mengadakan ‘road show’ mengutuk kepimpinan Menteri Besar dan mereka yang menulis dalam blog dan mendedahkan ke laman-laman web, akhirnya nanti mereka akan mengatakan mereka ikhlas untuk memperjuangkan nasib Umno di Terengganu.

Lebih menyedihkan 10 ADUN ini khabarnya berhempas-pulas mahu menyakinkan Hishammuddin supaya merubah pegawai-pegawai di Badan Perhubungan Umno Terengganu khususnya Setiausaha kerana mereka membawa cerita kononnya Setiausaha Perhubunganlah yang terlalu kuat mempertahankan Menteri Besar selama ini.

Satu pertanyaan yang masih tak terjawab, mengapakah sanggup 10 ADUN ini menganiaya Menteri Besar dengan tindak-tanduk mereka?

0 comments:

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP