PAKATAN PEMBANGKANG BENAR-BENAR BUTA DEMOKRASI

Saturday, May 23, 2009


‘Jika benar ketika itu pada 16 September lalu Anwar berjaya mendapat sokongan majoriti, tidak siapa dari kalangan anggota BN akan menghalang Anwar mengadap Yang Di Pertuan Agung mengangkat sumpah sebagai perdana menteri baru’


Oleh ZAKARIA BIDIN

Sepertimana kata, Naib Presiden MIC, Datuk S. Veerasingam ketika mengulas supaya pakatan pembangkang menerima hakikat bahawa BN berhak memerintah Perak kerana ia mempunyai majoriti dalam DUN sepatutnya menoleh kembali kepada ungkapan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika menghebohkan pakatan pembangkang akan mengambil alih pemerintahan negara pada 16 September lalu.

Anwar pernah berkata sekiranya terdapat wakil rakyat BN melompat ke PKR, pakatan pembangkang akan memerintah negara ini tanpa perlu membubarkan parlimen lantas mengadakan pilihan raya umum supaya rakyat membuat pilihan semula. Mereka akan terus ambil alih dan meneruskan pemerintahan baru.

Tarikh tarket Anwar pada 16 September itu akhirnya tidak berlaku dan BN masih memerintah sehingga hari ini. Tetapi sebaliknya apabila perkara yang serupa berlaku di Perak, yang sudah nyata pakatan pembangkang hilang majoriti, mereka pula menuntut supaya DUN Perak dibubar kononnya rakyat Perak harus membuat pilihan baru dengan mengadakan pilihan raya negeri.

Dengan alasan ini sahaja sudah cukup untuk kita mengukur bagaimana sebenarnya sikap pakatan pembangkang. Sepertimana kata ramai pihak yang bukan sahaja dari anggota BN, keputusan Mahkamah Rayuan mengesahkan BN sekarang ini berhak memerintah Perak setelah mengambil kira semua aspek terutama menurut hak mutlak Sultan yang sebelum melantik Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir sebagai menteri besar telah mendapat pengakuan dari 3 orang ADUN (PKR dan Bebas) telah menyokong BN.

Ia kemudiannya memberi majoriti kepada BN untuk mengambil alih kerajaan pakatan itu. Sekiranya pakatan pembangkang tidak hilang majoriti di DUN, tidak ada sebab Sultan Perak akan bertindak sesuka hati menukar kuasa memerintah kepada BN.

Tetapi oleh kerana pakatan pembangkang tidak sedar apa yang penasihat mereka mahu lakukan di Parlimen pada 16 September lalu atau sengaja mahu lupakan peristiwa itu takut malu apabila diungkit kegagalan mereka, maka berlakulah perselisihan yang sengaja diwujudkan dengan niat mengelirukan rakyat supaya mereka tidak hilang sokongan yang kian merosot akibat tingkah laku mereka.

Bagaimanapun, sikap buruk dan gelojoh ini memang sudah lama ditonjolka, telah menutup mata dan telinga penyokong pakatan pembangkang bahawa apa yang mereka tuntut supaya DUN Perak dibubar adalah semata-mata kerana mereka sengaja tidak mahu menerima hakikat kesahihan undang-undang.

Mereka hanya melalak membabi buta tanpa mahu menoleh kepada apa yang Anwar rancang di parlimen dulu adalah sama kaedahnya yang BN lakukan sekarang. Jika benar ketika itu pada 16 September lalu Anwar berjaya mendapat sokongan majoriti, tidak siapa dari kalangan anggota BN akan menghalang Anwar mengadap Yang Di Pertuan Agung mengangkat sumpah sebagai perdana menteri baru.

Tidak hairan juga, selepas itu Anwar dan koncu-koncunya akan menggubal undang-undang supaya pilihan raya umum akan diadakan 10 atau 30 tahun sekali atau menukar status negara ini kepada negara republik atau macam-macam lagilah yang akan mengekalkan mereka memerintah sampai bila-bila.

Lihat sahajalah ketika Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin ketika menjadi menteri besar sebelum ini. Beliau tukar kereta nasional kepada Cambry, mereka dengan sewenang-wenangnya memberi kelulusan tanah kepada penduduk yang majoritinya satu kaum selama 999 tahun dan mungkin banyak lagi yang ada dalam perancangan mereka yang tidak menunjukkan keadilan kepada rakyat Perak.

Sekiranya rakyat Perak dan seluruh rakyat Malaysia tidak sedar akan semua perkara ini, maka nescayalah kita semua akan merasai kehidupan tanpa demokrasi berlandaskan undang-undang lagi sebagai pelindung hak-hak seluruh rakyat yang selama ini menjadi teras kehidupan kita hidup aman damai dan makmur dan terus maju.

1 comments:

USD May 23, 2009 at 11:15 PM  

Salam tuan, biasalah standard pembangkang...mcm tu ja la level!

Post a Comment

About This Blog

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP